Fotografia studyjna Michael Freem.pdf
Fotografia studyjna Michael Freem.pdf Rozmiar 57,5 MB |
Fotografia studyjna - Michael Freeman
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Książka Michaela Freemana zawiera informacje, których — jak sądzimy — nie ma w innych, wydanych w języku polskim książkach o fotografii. Czytelnicy znajdą w niej zarówno porady natury technicznej, wynikające z długoletniej praktyki autora, jak i estetycznej — w tym sensie jest to książka dla wszystkich. Autor szczególnie podkreśla, że do stworzenia zdjęcia o wybitnych walorach artystycznych bardziej potrzebna jest wyobraźnia twórcza niż kosztowny sprzęt. Innymi słowy, w fotografii nie jest najważniejsza kamera, ale człowiek, który za nią stoi.
Studio jest miejscem, w którym obrazy fotograficzne powstają w sposób kontrolowany i zaplanowany. Niejako więc z definicji fotografia studyjna jest przeciwieństwem tych wszystkich rodzajów pracy, w których kamera służy wyłącznie do obserwacji rzeczywistości - fotografii reporterskiej i wszelkiego rodzaju fotografii dokumentacyjnej.
W studiu kamera fotograficzna nie jest biernym świadkiem; jest częścią zaplanowanego aktu twórczego, mającego swój początek w świadomości fotografa. Wszystko to, co dzieje się w studiu, ma tylko jeden wyłącznie cel - stworzenie obrazu fotograficznego.
Z tego powodu nie tylko metody stosowane w fotografii studyjnej różnią się całkowicie od stosowanych w pozostałych rodzajach fotografii, ale również kryteria oceny takich zdjęć są odmienne.
Środki techniczne dostępne obecnie w fotografii studyjnej są imponujące, choć koszt ich jest nieraz znaczny i niemal każdą zaplanowaną wizję można zrealizować na błonie fotograficznej. Wszystko to, co się da wyobrazić, może w zasadzie zostać sfotografowane, poczynając od prostoty martwej natury z tradycji klasycznej po złożone kompozycje z żywymi modelami lub technicznie wyrafinowane przykłady surrealizmu.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬